Written by 18:13 Άρθρα, Αρχική Σελίδα

Παιδεία εν κενώ (εκπαιδευτικών)

 

Ένα φάντασμα πλανάται πάνω από τα σχολεία,

αυτό των ελλείψεων εκπαιδευτικών. Αν και βρισκόμαστε περίπου 2,5 μήνες πριν από το τέλος της σχολικής χρονιάς, τα αιτήματα προς το υπουργείο Παιδείας για κάλυψη των κενών θέσεων στα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης υπολογίζονται σε περίπου 2.500-3.000 εκπαιδευτικούς.

Το πρόβλημα γίνεται εκρηκτικό, ωστόσο, αν πάρουμε υπόψη την έλλειψη εκπαιδευτικών τη νέα σχολική χρονιά 2015-16. Οι πιο συντηρητικοί υπολογισμοί ανεβάζουν τα κενά στην εκπαίδευση σε πάνω από 25.000! Ο αριθμός αυτός εξάγεται από το γεγονός ότι φέτος οι προσλήψεις αναπληρωτών ανέρχονται περίπου στις 20.000 ώς τώρα -νηπιαγωγοί, δάσκαλοι και καθηγητές σε Γενική Εκπαίδευση, Ειδική Αγωγή και επιστημονικό και βοηθητικό προσωπικό-, ενώ πρέπει να υπολογιστούν για τη νέα χρονιά και 5.000–7.000 αποχωρήσεις εκπαιδευτικών λόγω συνταξιοδότησης.

Λίγο πριν από τις εκλογές ανακοινώθηκε ότι θα γίνουν 7.000 μόνιμοι διορισμοί, υπόσχεση που, εφόσον υλοποιηθεί, χρειάζεται να συμπληρωθεί με περίπου 18.000 πιστώσεις για αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, οι οποίοι θα κληθούν να καλύψουν τα υπόλοιπα κενά. Στο σημείο αυτό οφείλουμε να επισημάνουμε ότι -ακόμη και με αυτά τα δεδομένα- η κάλυψη θα αφορά μόνο τις βασικές ελλείψεις και σε καμιά περίπτωση τις υποστηρικτικές εκπαιδευτικές δομές -έχουν καταρρεύσει τα τελευταία χρόνια-, οι οποίες αφορούν την ενισχυτική διδασκαλία για τα Γυμνάσια, την πρόσθετη διδακτική στήριξη για τα Λύκεια, τη λειτουργία των σχολικών βιβλιοθηκών, την υποστήριξη των προγραμμάτων για αλλοδαπούς και παλιννοστούντες κ.λπ. Και εδώ τα πράγματα έχουν αρχίσει να μπερδεύονται…

Αιτήματα

Στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε μεταξύ του υπουργείου Παιδείας και του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ (μέσα στην εβδομάδα ακολουθεί συνάντηση του υπουργείου με το Δ.Σ. της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας), η ΟΛΜΕ έθεσε το πρόβλημα των προσλήψεων, επισημαίνοντας ότι η μη πρόσληψη νέων εκπαιδευτικών (παρά την τεράστια μείωση προσωπικού κατά 30% από το 2009 έως το 2014) έχει δημιουργήσει ανυπέρβλητα προβλήματα.

Η ΟΛΜΕ ζήτησε από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας να «καλυφθούν όλα τα κενά εκπαιδευτικών, από την αρχή της νέας σχολικής χρονιάς, με προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών και όχι ωρομίσθιων. Για το απαιτούμενο εκπαιδευτικό–διδακτικό προσωπικό, ασφαλές ελάχιστο κριτήριο είναι ο αριθμός των αναπληρωτών (κάθε είδους) που απαιτήθηκε για να λειτουργήσουν φέτος οι σχολικές μονάδες. Με βάση αυτό πρέπει να προβλεφθούν οι απαραίτητες πιστώσεις για τη νέα σχολική χρονιά. Οι διορισμοί εκπαιδευτικών πρέπει να είναι τουλάχιστον τόσοι όσες και οι συνταξιοδοτήσεις αυτής της χρονιάς».

Το υπουργείο Παιδείας απάντησε ότι «θα καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια για την πρόσληψη μόνιμων εκπαιδευτικών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης», χωρίς ωστόσο να δεσμεύεται για συγκεκριμένο αριθμό μόνιμων διορισμών, καθώς κατέστησε σαφές ότι για «αιτήματα που έχουν οικονομικό κόστος δεν μπορεί να υπάρξει άμεση δέσμευση. Τα αιτήματα θα εξετάζονται όσο οι οικονομικές συνθήκες της χώρας το επιτρέπουν».

Οπως είναι γνωστό, στον προϋπολογισμό για το 2015 έχουν προϋπολογιστεί 111.000.000 ευρώ για 15.000 μόνιμες προσλήψεις σε ολόκληρο το Δημόσιο και για αποκατάσταση των παράνομα απολυμένων μόνιμων δημοσίων υπαλλήλων. Αυτό περιλαμβάνει, κατά κύριο λόγο, προσλήψεις στην Υγεία (όπου υπάρχουν ακόμη μεγαλύτερα ελλείμματα), στην Παιδεία (στη σχολική εκπαίδευση και στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ) και κατά δεύτερο λόγο στο υπόλοιπο κομμάτι του Δημοσίου (ελεγκτικοί μηχανισμοί κ.λπ.).

Ωστόσο, το υπουργείο Παιδείας απαντώντας στο βασικό ζήτημα που αφορά τους εκπαιδευτικούς που βρίσκονται σε καθεστώς ομηρίας για πάνω από 20 μήνες μέσω της διαθεσιμότητας δήλωσε πως «υπάρχει η πολιτική δέσμευση να επιστρέψουν όλοι στις θέσεις τους», αλλά την ίδια στιγμή επισήμανε σε όλους τους τόνους πως θα αφαιρεθούν από το σύνολο των 15.000 νέων προσλήψεων.

Τίνι τρόπω;

Ωστόσο, αν το μεγάλο και κυρίαρχο πρόβλημα είναι ο αριθμός των προσλήψεων, δεν είναι ασήμαντο και το θέμα του τρόπου των προσλήψεων. Εδώ και πάνω από 18 χρόνια η κατάργηση της επετηρίδας (που καταργήθηκε υποτίθεται για να εξορθολογιστεί το σύστημα πρόσληψης των εκπαιδευτικών), όχι μόνο δεν έλυσε το πρόβλημα, αλλά το μετάτρεψε σε άλυτο κουβάρι.

Από το 1997 μέχρι και σήμερα σχεδόν όλοι οι υπουργοί Παιδείας, αμέσως μόλις αναλάμβαναν τα καθήκοντά τους ασχολούνταν με τον τρόπο διορισμού των εκπαιδευτικών. Αυτό ήταν το τίμημα που έπρεπε να πληρώσουν για να καλύψουν με διάφορα τεχνάσματα το πραγματικό πρόβλημα της αδιοριστίας χιλιάδων εκπαιδευτικών σε μια χώρα που η ανεργία των νέων πτυχιούχων έσπαγε κάθε χρόνο νέο ρεκόρ.

Σύμφωνα με όσα είτε έχουν ανακοινωθεί επίσημα από το υπουργείο Παιδείας είτε έχουν δηλωθεί σε συνεντεύξεις του αναπληρωτή υπουργού Τάσου Κουράκη, οι διορισμοί εκπαιδευτικών για το νέο σχολικό έτος δεν θα προέλθουν από κάποιον νέο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ (όπως είχε δηλώσει η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, η οποία μάλιστα σχεδόν τον είχε εξαγγείλει). Αντί του διαγωνισμού, θα υπάρχει ένα σύνολο προϋποθέσεων που θα ορίζουν τη μοριοδότηση των εκπαιδευτικών.

Ο αναπληρωτής υπουργός ΥΠΟΠΑΙΘ, Τάσος Κουράκης, αρμόδιος για θέματα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ζήτησε από την ΟΛΜΕ να καταθέσει τις προτάσεις της για ένα ενδεχόμενο νέο σύστημα διορισμών. Ηδη, το υπουργείο Παιδείας επεξεργάζεται έναν νέο τρόπο διορισμού με μοριοδότηση, σύμφωνα με πληροφορίες, των παρακάτω κριτηρίων:

•προϋπηρεσία

επιτυχία σε προηγούμενο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ

•πτυχία-μεταπτυχιακά

•κοινωνική κατάσταση.

Το ΑΣΕΠ δεν καταργείται, παρά το γεγονός ότι δεν θα γίνει διαγωνισμός, και είναι πιθανόν να έχει ρόλο στη διαδικασία των μόνιμων προσλήψεων. Σε πρώτο στάδιο, όπως επιβεβαιώθηκε από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας κατά τη συνάντηση που είχε με το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ, θα απορροφηθούν άμεσα οι επιτυχόντες του τελευταίου διαγωνισμού ΑΣΕΠ του 2008 (ο οποίος έγινε το 2009). Πρόκειται για περίπου 500 άτομα στα οποία θα δοθεί προτεραιότητα, ενώ παράλληλα θα αναγνωριστεί η προϋπηρεσία των αναπληρωτών των τριών τελευταίων χρόνων.

 

Άρθρο: Χ. Κάτσικας

πηγή: Εφημερίδα των Συντακτών

Last modified: 2 Μαρτίου 2015

Close