ΚΩΣΤΑΣ ΑΓΓΕΛΑΚΟΣ, Επίκουρος Καθηγητής Ιονίου Πανεπιστημίου
Η σχολική τάξη ως χώρος παραγωγής και αξιοποίησης διδακτικού υλικού για τη διδασκαλία του μαθήματος της Γλώσσας
Περίληψη εισήγησης
Με την εισήγηση αυτή θα επιχειρηθεί να καταγραφεί αρχικά το παιδαγωγικό και επιστημονικό πλαίσιο για τη διαμόρφωση της σχολικής τάξης σε εργαστήριο παραγωγής διδακτικού υλικού στο γλωσσικό μάθημα. Ειδικότερα θα αναλυθούν και θα εφαρμοστούν στην πράξη με τη συνεργασία των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών:
- Η έννοια του κειμενικού είδους όπως αναπτύχθηκε στο χώρο της συστημικής λειτουργικής γλωσσολογίας. Κειμενικά είδη είναι κατηγορίες κειμένων οι οποίες προσδιορίζονται με βάση τις συμβάσεις σύμφωνα με τις οποίες συγκροτούνται τα κείμενα αυτά. Αποτελούν δείκτη των κοινωνικών περιστάσεων ενός κοινωνικού χώρου σε μια δεδομένη ιστορική στιγμή. Το κάθε κειμενικό είδος αποτελεί ένα ειδικής μορφής πεδίο γνώσης. Η κατάκτηση αυτής της γνώσης προϋποθέτει την μεθοδική προσέγγιση του πως δομείται κάθε κειμενικό είδος και ποιοι κανόνες διέπουν τη σύνθεση του
- Η κατηγοριοποίηση των βασικών κειμενικών ειδών στη σχολική τάξη. Για να λειτουργήσει ένας μαθητής στις όποιες περιστάσεις επικοινωνίας δεν αρκεί να γνωρίζει τους κανόνες γραμματικής και να έχει καλό λεξιλόγιο. Πρέπει να γνωρίζει τους κανόνες σύνταξης διαφορετικών κειμενικών ειδών, τα οποία συνδέονται με την πολιτισμική διάσταση της γλώσσας, ώστε να έχει τη δυνατότητα να συμμετέχει στα κοινωνικά δρώμενα της σχολικής και της υπόλοιπης κοινότητας στην οποία ζει και λειτουργεί..
- Οι τρόποι συλλογής ,κατάταξης και μελέτης του κειμενικού υλικού. Πιο συγκεκριμένα θα παρουσιαστούν τρόποι αναζήτησης και ταξινόμησης των κειμένων από τη σχολική τάξη. Θα αναλυθεί η διαδικασία ανίχνευσης της δομής και των βασικών ιδεών κάθε κειμενικού είδους καθώς και ο τρόπος προσέγγισης του λεξιλογίου και των μορφοσυντακτικών φαινομένων
- Η παραγωγή γραπτού λόγου. Θα μελετηθούν η προετοιμασία σύνταξης γραπτού κειμένου (προσυγγραφικό στάδιο),η διαδικασία της σύνταξης γραπτού κειμένου στη σχολική τάξη τάξη (συγγραφικό στάδιο) και τα στάδια αξιολόγησης ,διόρθωσης και αυτοδιόρθωσης των μαθητικών κειμένων.
Ακολουθούν οι διαφάνειες της εισήγησης |