Ζήτησαν διευκρινίσεις για αξιολόγηση και μαθητεία
Έτοιμη να κάνει υποχωρήσεις σε σημεία αιχμής του πολυνομοσχεδίου, κυρίως στις διατάξεις για τα ΑΕΙ, φαίνεται να είναι η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, προκειμένου να αποφύγει τον εγκλωβισμό από τις ιδιότυπες πολιτικές εξελίξεις, οι οποίες πάντως φαίνονται ανυπέρβλητες.
Την ίδια στιγμή, κλιμάκιο των θεσμών πέρασε πριν από μερικές μέρες από το υπουργείο Παιδείας ζητώντας διευκρινίσεις για θέματα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, τα οποία περιλαμβάνονται στο ίδιο σχέδιο νόμου, και ειδικότερα για την αξιολόγηση και τον θεσμό της Μαθητείας που τίθενται υπό κατάργηση.
Με διάθεση ενημέρωσης και όχι παρέμβασης, όπως τόνιζαν στελέχη του υπουργείου, το κλιμάκιο που πραγματοποιούσε καθημερινές επισκέψεις στο Μαρούσι ρωτούσε για το περιεχόμενο των προωθούμενων ρυθμίσεων.
Ειδικό βάρος έδωσαν στις διατάξεις με τις οποίες καταργείται μεν η αξιολόγηση, αλλά δημιουργείται το νέο πλαίσιο αποτίμησης έργου εκπαιδευτικών και μονάδων, καθώς και στις διατάξεις με τις οποίες επίσης καταργούνται -ρητά εν προκειμένω- οι Σχολές Μαθητείας (ΣΕΚ) που καθιέρωσε ο πρώην υπουργός Παιδείας Κ. Αρβανιτόπουλος, εισάγοντας έτσι την καθολική εφαρμογή του θεσμού της μαθητείας σε όλο το Λύκειο, για την ακρίβεια αμέσως μετά το Γυμνάσιο.
Είναι δεδομένες οι θέσεις της Ε.Ε. αλλά και ο «οδηγός» του ΟΟΣΑ τόσο για την αξιολόγηση όσο και για τη μαθητεία που συνδέεται με το διπλό μοντέλο εκπαίδευσης-εργασίας, το οποίο προωθείται έντονα στην Ευρώπη, «κατεβάζοντας» το ηλικιακό όριο απασχόλησης στους αποφοίτους Γυμνασίου, αλλά και «διευκολύνοντας» την εισαγωγή από το Γυμνάσιο κατευθείαν στο επαγγελματικό Λύκειο.
Το πιθανότερο είναι αυτές οι θέσεις να οριοθετούν τις συζητήσεις των θεσμών με τους εκπροσώπους του υπουργείου Παιδείας, το οποίο έχει δώσει τις δέουσες διευκρινίσεις και θα τις συμπεριλάβει στις απαντήσεις που θα δοθούν αυτές τις ημέρες.
Για την αξιολόγηση, η απάντηση δεν μπορεί να είναι παρά οι νέες προβλέψεις για τις διαδικασίες αποτίμησης του έργου των εκπαιδευτικών και των μονάδων, καθ΄όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, όπως και η διατήρηση της ΑΔΙΠΠΔΕ (Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση), αποσυνδεδεμένη βέβαια από την αξιολόγηση.
Σε ό,τι αφορά τη μαθητεία, το υπουργείο με το πολυνομοσχέδιο καταργεί ρητά τις πέντε ΣΕΚ που μπόρεσαν να λειτουργήσουν την τρέχουσα χρονιά, ενώ το τέταρτο έτος μαθητείας το μετατρέπει σε έτος εκπαίδευσης και ειδίκευσης.
Εξάλλου είναι διατυπωμένη η θέση για την αποδοχή της έννοιας της πρακτικής άσκησης σε αποφοίτους Λυκείου και ουσιαστικά μόνον για ενήλικες.
Το αποτέλεσμα της συζήτησης με τους θεσμούς θα δείξει και τα όριά της, ενώ αναμένεται να φανεί αν το περιεχόμενό της θα διευρυνθεί άμεσα και με έμφαση με τις διατάξεις για τα ΑΕΙ.
Οι αντιδράσεις
Το υπουργείο έχει προετοιμαστεί για το θέμα, καθώς οι αντιδράσεις έχουν ήδη καταγραφεί, και μάλιστα με ένταση, από την αντιπολίτευση.
Οι συνεχείς δηλώσεις του υπουργού Παιδείας Αριστείδη Μπαλτά τον τελευταίο καιρό περί «εποικοδομητικού διαλόγου» δεν αφορούν μόνον την εξαντλητική προσπάθεια πειθούς που προτίθεται να καταβάλει, αλλά και την πρόθεση για υποχωρήσεις σε ζητήματα για τα οποία σύσσωμη η αντιπολίτευση έχει αντιδράσει, όπως είναι η κατάργηση των Συμβουλίων και η φοιτητική συμμετοχή στα συλλογικά όργανα και στην ανάδειξη των μονοπρόσωπων οργάνων (βλ. πρυτανικές, κοσμητορικές κ.ά. εκλογές).
Δεν συζητά φυσικά απόσυρση των εν λόγω διατάξεων. Θα μπορούσε να δεχτεί περαιτέρω περιορισμό της ποσόστωσης σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή των φοιτητών στα όργανα διοίκησής του, ενώ θα συζητούσε ενδεχομένως κάτι για την ύπαρξη των συμβουλίων, τα οποία καταργεί μεν, αλλά θεωρεί χρήσιμα και διατίθεται να τα επαναφέρει με ρόλους επικουρικούς (ανεύρεση πόρων, προβολή των Ιδρυμάτων κ.ά.) στη λειτουργία.
Η παρέμβασή τους στη διοίκηση παραμένει απαγορευμένο θέμα.
Βάση του σκεπτικού της ηγεσίας του υπουργείου είναι η προσπάθεια απόδειξης ότι οι προωθούμενες αλλαγές δεν έχουν απορρυθμιστικό χαρακτήρα, ούτε επιφυλάσσουν οπισθοδρομικές ανατροπές στα ΑΕΙ.
Αλλωστε, έχει διαμηνύσει ότι η φιλοσοφία που διατρέχει το κείμενο είναι ο εκδημοκρατισμός των ιδρυμάτων, παράλληλα όμως με την τάξη και την ύπαρξη κανόνων στη λειτουργία τους. Βασικά σημεία της επιχειρηματολογίας είναι τα ίδια τα επίμαχα θέματα.
■ Φοιτητική παρουσία στα όργανα, αλλά με ποσοστώσεις (30% επί των μελών ΔΕΠ στη Σύγκλητο) και με προϋποθέσεις στη συμμετοχή (60% των μελών ΔΕΠ στις πρυτανικές εκλογές, αλλά μόνον εφόσον καταγράφεται καθολική συμμετοχή, διαφορετικά θα μειώνεται αναλογικά το ποσοστό).
■ Κατάργηση των συμβουλίων, αλλά επαναφορά τους στο μέλλον με διαφοροποιημένο ρόλο.
■ Επαναφορά του ορισμού του ασύλου, αλλά διατήρηση των διατάξεων περί άρσης του.
Πρόθεση του υπουργείου είναι να κάνει υποχωρήσεις προκειμένου να αποφύγει τον σκόπελο της απαίτησης από σύσσωμη την αντιπολίτευση, να μην προχωρήσει η κυβέρνηση σε νομοθετικές παρεμβάσεις σε τομείς όπως Παιδεία και Υγεία.
Ηδη, η Ν.Δ. πρόλαβε και το έθεσε (βλ. δηλώσεις Μεϊμαράκη στη Βουλή κατά την πρώτη δύσκολη ψηφοφορία) ως όρο διατήρησης της ιδιότυπης συναίνεσης κυβέρνησης-αξιωματικής αντιπολίτευσης, προκειμένου να προχωρήσει η συμφωνία με τους θεσμούς. Ακολούθησαν και τα υπόλοιπα κόμματα.
Ομως έτσι αποδυναμώνεται και η όποια απόπειρα αξιοποίησης από την κυβέρνηση, της κομματικής πλειοψηφίας, όποτε αυτή εμφανίζεται, όπως τώρα με το πολυνομοσχέδιο.
Για τον λόγο αυτό, σκοπός του υπουργείου είναι μεν οι υποχωρήσεις, αλλά και η διάσπαση του μετώπου Ν.Δ. και Ποτάμι-ΠΑΣΟΚ, με το επιχείρημα ότι οι προωθούμενες αλλαγές περισσότερο παραπέμπουν στον νόμο Γιαννάκου (σ.σ. προ μηνών έγινε και σχετική συνάντηση), παρά απορρυθμίζουν τον χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης.
Βέβαια, όλα αυτά προϋποθέτουν την κατάθεση του περιλάλητου σχεδίου νόμου στη Βουλή. Κάτι που φαίνεται να αργεί και κάθε μέρα που περνάει ενισχύει τη δυσπιστία, όχι απλώς γύρω από τον χρόνο κατάθεσής του, αλλά και για το αν θα αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης στα όργανα της Βουλής ή όχι.
Προς το παρόν, παραμένει στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.
Last modified: 4 Αυγούστου 2015