Το εκπαιδευτικό σύστημα της Φινλανδίας
Για χρόνια ήταν το «εκπαιδευτικό μοντέλο» προς το οποίο «αλληθώριζαν» και οι ελληνικές κυβερνήσεις και όχι τυχαία. Το εκπαιδευτικό σύστημα της Φινλανδίας, για το οποίο ο λόγος, είναι προσανατολισμένο στις δεξιότητες, το κεντρικό κράτος έχει μικρότερο ρόλο, αφού πρόκειται για μοντέλο αποκεντρωμένο και είναι ξεκάθαρα ταξικό. Επίσης αξιολογούνταν για χρόνια θετικά από τον ΟΟΣΑ μέσα από το πρόγραμμα PISA, πριν χάσει την πρωτοκαθεδρία από ασιατικές χώρες.
Τώρα, όπως σημειώνεται σε δημοσιεύματα του διεθνούς Τύπου, το φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα ετοιμάζεται να προχωρήσει ένα βήμα παρακάτω από τις ανάγκες των παιδιών και να υποκαταστήσει διδακτικά αντικείμενα στο Λύκειο με ενότητες όπως «Υπηρεσίες καφετέριας» – αντί για Γεωγραφία και Ιστορία – για τους μαθητές της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και «Ευρωπαϊκή Ενωση» για τους εφήβους με περισσότερο «ακαδημαϊκό» προσανατολισμό. Μάλιστα, στελέχη της εκπαίδευσης και της αγοράς δήλωναν ότι το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα ήταν χρήσιμο το 1900 και ότι σήμερα χρειάζεται ένας τύπος εκπαίδευσης που θα ετοιμάζει για τον εργασιακό βίο.
Τα παραπάνω δεν αποτελούν βέβαια «επανάσταση», όπως θέλουν να παρουσιάζουν τις ιδιαίτερα αντιδραστικές αυτές αλλαγές. Είναι ένα καλό δείγμα για το ότι η υποταγή των παιδιών στην «επιχειρηματικότητα» και την «ανταγωνιστικότητα», το να θυσιάζεται η μόρφωσή τους για να εξυπηρετηθούν «αξίες» και συμφέροντα του μεγάλου κεφαλαίου, αντί για Παιδεία που θα διαμορφώνει ολοκληρωμένες προσωπικότητες, είναι στην πραγματικότητα κατήφορος, χωρίς πάτο…
Πηγή: Ριζοσπάστης
Last modified: 28 Μαρτίου 2015