Στο ΦΕΚ δημοσιεύθηκε υπογεγραμμένη η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου και υλοποιεί την “εξαγγελία Μάρδα” για υποχρεωτική δια νόμου μεταφορά των διαθεσίμων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης έτσι ώστε αυτά να περάσουν στα ταμεία του δημοσίου σε μορφή repos.
Δείτε το σχετικό ΦΕΚ εδώ
Η κυβέρνηση επικαλείται «την έκτακτη περίπτωση εξαιρετικά επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης» για να μαζέψει όλα τα ποσά που δεν πρόκειται να χρησιμοποιηθούν το επόμενο 15νθήμερο υποχρεωτικά στην Τράπεζα της Ελλάδος προκειμένου να καταφέρει να εξοφλήσει τις υποχρεώσεις της.
Κατεπείγουσα ρύθμιση για τη μεταφορά ταμειακών διαθεσίμων των Φορέων Γενικής Κυβέρνησης προς επένδυση στην Τράπεζα της Ελλάδος.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Την παράγραφο 1 του άρθρου 44 του Συντάγματος.
2. Την έκτακτη περίπτωση εξαιρετικά επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης για τη μεταφορά ταμειακών διαθεσίμων των Φορέων Γενικής Κυβέρνησης και των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α΄ και β΄ βαθμού προς επένδυση στην Τράπεζα της Ελλάδος.
3. Τη σχετική πρόταση του Υπουργικού Συμβουλίου, αποφασίζουμε:
Άρθρο Πρώτο
Οι Φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, όπως αυτοί προσδιορίζονται από το ισχύον Μητρώο Φορέων Γενικής Κυβέρνησης» που τηρείται με ευθύνη της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής και οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης α΄ και β΄ βαθμού, υποχρεούνται να καταθέτουν τα ταμειακά τους διαθέσιμα και να μεταφέρουν τα κεφάλαια προθεσμιακών τους καταθέσεων σε λογαριασμούς ταμειακής διαχείρισης που τηρούν στην Τράπεζα της Ελλάδος, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης ή διαδικασίας. Από την υποχρέωση αυτή εξαιρούνται τα κεφάλαια που απαιτούνται για την κάλυψη των ταμειακών τους αναγκών για το επόμενο δεκαπενθήμερο, καθώς και τα κεφάλαια που έχουν κατατεθεί από τους ανωτέρω φορείς στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.
Εξαιρούνται επίσης οι Δημόσιες Επιχειρήσεις κατά την έννοια της παραγράφου 5, οι Δημόσιοι Οργανισμοί κατά την έννοια της παραγράφου 6 του άρθρου 1 του Ν.3429/2005 (Α΄ 314) καθώς και οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, οι οποίοι δύνανται να μεταφέρουν τα ως άνω αναφερόμενα κεφάλαια στην Τράπεζα της Ελλάδος για τον ίδιο σκοπό.
Επί των κεφαλαίων που είναι κατατεθειμένα ή θα κατατεθούν στους ανωτέρω λογαριασμούς της Τράπεζας της Ελλάδος εφαρμόζονται οι διατάξεις της περίπτωσης
ζ΄ της παραγράφου 11 του άρθρου 15 του Ν. 2469/1997 (Α΄ 38), όπως ισχύουν.
Άρθρο Δεύτερο
Η ισχύς της παρούσας, η οποία θα κυρωθεί νομοθετικά κατά το άρθρο 44 παράγραφος 1 του Συντάγματος, αρχίζει από 17.3.2015.
Αθήνα, 20 Απριλίου 2015
Νωρίτερα οι πληροφορίες ανέφεραν
Σχεδόν βέβαιη θεωρείται η ένταξη των ΔΕΚΟ που ήδη από το 2010 θεωρούνται φορείς της Γενικής Κυβέρνησης (π.χ ΕΛΒΟ, ΕΑΒ, Αττικό Μετρό που ήδη έχει δώσει μέρος των διάθεσίμων του, ΟΣΥ, ΝΕΡΙΤ κλπ) ενώ παραμένει ως ερώτημα το τι θα γίνει με τις εταιρείες στις οποίες το δημόσιο έχει πλειοψηφικό ποσοστό.
Σε αυτές τις εταιρείες (π.χ ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΟΛΠ, ΟΛΘ) ναι μεν μπορεί να υπάρχουν διαθέσιμα στα ταμεία, ωστόσο η υποχρεωτική μεταφορά τους εγείρει πολλά νομικά ερωτήματα καθώς οι «εύπορες» εταιρείες είναι και εισηγμένες επιχειρήσεις στο χρηματιστήριο.
Ο στόχος, ενόψει και των κρίσιμων διαπραγματεύσεων στο Eurogroup της 24ης Απριλίου –και με δεδομένο ότι οι πιθανότητες να μην υπάρξει συμφωνία μέχρι το τέλος του μήνα είναι πολλές-είναι το Γενικό Λογιστήριο να «σκουπίσει» τα διαθέσιμα έτσι ώστε να εξασφαλίσει ότι θα «βγουν» όλες οι δανειακές υποχρεώσεις μέχρι και το τέλος Ιουνίου.
Οι υποχρεώσεις των επόμενων μηνών
Η 12η Μαΐου, ημερομηνία καταβολής των 750 εκατ. ευρώ στο ΔΝΤ αλλά και ο Ιούνιος, μήνας κατά τον οποίο πρέπει να καταβληθούν επιπλέον 1,5 δισ. ευρώ πλησιάζουν οπότε η νομοθετική διάταξη αναμένεται ότι θα αφορά όχι μόνο τα ασφαλιστικά ταμεία και τις ΔΕΚΟ αλλά και τους δήμους και τις περιφέρειες.
Με την κατάθεση νομοθετικής διάταξης, το οικονομικό επιτελείο εκτιμά ότι θα επιταχύνει τις διαδικασίες και ταυτόχρονα θα λύσει τα χέρια των διοικήσεων των ασφαλιστικών ταμείων, των διοικήσεων εταιρειών του δημοσίου αλλά και των αρχών των φορέων τοπικής αυτοδιοίκησης. Άλλωστε, στις οποίες κινήσεις δέσμευσης διαθεσίμων έγιναν μέχρι σήμερα (π.χ ΟΑΕΔ, ΟΠΕΚΕΠΕ και περιφέρεια Αττικής) υπήρξαν σφοδρές αντιδράσεις οι οποίες έφτασαν μέχρι και τη Βουλή στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου.
Από την άλλη βέβαια, η υποχρεωτική μεταφορά αναμένεται να προκαλέσει και σωρεία αντιδράσεων καθώς τα ταμειακά διαθέσιμα των φορέων προορίζονται για κάλυψη συγκεκριμένων και πολλές φορές πιεστικών αναγκών όπως –στην περίπτωση των ταμείων- είναι η καταβολή των συντάξεων. Εδώ, σε περίπτωση που όντως προχωρήσει η νομοθετική ρύθμιση μέσα στις επόμενες ημέρες, η κυβέρνηση θα πρέπει να απαντήσει στο ερώτημα που θα προκύψει: «ποιος θα κρίνει πόσα από τα διαθέσιμα του εκάστοτε φορέα θα γίνουν repos;».
Τι δείχνουν οι αριθμοί
Το συνολικό ποσό το οποίο δυνητικά θα μπορέσει να μεταφέρει στην ΤτΕ το υπουργείο Οικονομικών με τη νομοθετική ρύθμιση, φαίνεται να κυμαίνεται στα επίπεδα των τριών-τεσσάρων δισεκατομμυρίων ευρώ. Το τελευταίο δελτίο της Τράπεζας της Ελλάδας δείχνει ότι οι καταθέσεις των φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης σε λογαριασμούς όψεως ανέρχονται περίπου στα 1,77 δισεκατομμύρια ευρώ ενώ των φορέων κοινωνικής ασφάλισης έχουν περιοριστεί στα 2,8 δισεκατομμύρια ευρώ.
Προς το παρόν, τα διαθέσιμά τους έχουν αποδώσει:
- Η Αττικό Μετρό – τη χρησιμοποίησε ως παράδειγμα και ο αναπληρωτής υπουργός Δημήτρης Μάρδας λέγοντας ότι βγήκε ευνοημένη από το υψηλό επιτόκιο του 2,4% που εξασφάλισε μέσω των repos.
- Η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών
- Η Περιφέρεια Αττικής
- Ο ΟΑΕΔ ο οποίος έχει μεταφέρει στην Τ.τ.Ε περί τα 120 εκατ. ευρώ
- Ο ΟΠΕΚΕΠΕ (Οργανισμός Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων)
Last modified: 20 Απριλίου 2015