Εκπαιδευτικό υλικό για την 17η Νοέμβρη
Για το Νηπιαγωγείο και τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού
H επέτειος της εξέγερσης του Πολυτεχνείου αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα ιστορικά γεγονότα της σύγχρονης Ελλάδας .Η προσέγγιση του θέματος στο Νηπιαγωγείο μπορεί να γίνει μέσα από ένα πλήθος εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων ώστε να γίνει κατανοητή από τα νήπια και να αναδειχθεί τόσο η ιστορική του σημασία όσο και η διασύνδεσή του με την παρούσα πολιτική και κοινωνική πραγματικότητα.
Δραστηριότητες
- Το Αντικειμενοθέατρο της Ευγενίας Φακίνου στη σειρά του οποίου
συγκαταλέγεται η « Ντενεκεδούπολη » μπορεί να αποτελέσει θαυμάσια αφόρμηση για την προσέγγιση του θέματος στο Νηπιαγωγείο.
Προτείνονται οι ακόλουθες επιλογές:
- Αφήγηση της ιστορίας από τον νηπιαγωγό
- Ακρόαση της ιστορίας σε CD ή στον υπολογιστή
http://www.youtube.com/watch?v=6s0iGIHGyDg η αφήγηση 1ο
http://www.youtube.com/watch?v=79y6rzDABVc η αφήγηση 2ο
- Ακρόαση των τραγουδιών σε μουσική σύνθεση του Γιάννη Μαρκόπουλου
http://www.youtube.com/watch?v=PdEQsi5buZ8&list=PLDAC8C1D355738016
τα τραγούδια
- Συζήτηση και εντυπώσεις σχετικά με την ιστορία
- Ελεύθερη ζωγραφική με θέμα «Ντενεκεδούπολη»
- Κουκλοθεατρική παράσταση «Ντενεκεδούπολη»
Χειροτεχνική κατασκευή : Τα ντενεκεδάκια ήρωες του έργου
Ομαδική ζωγραφική: Το σκηνικό της παράστασης
Η παράσταση μπορεί να παρουσιαστεί από τους νηπιαγωγούς την ημέρα της γιορτής.
- Η εξέγερση του Πολυτεχνείου
- Φωτογραφικό υλικό για παρατήρηση και συζήτηση
- Εφημερίδες της εποχής
- Αφήγηση των ιστορικών γεγονότων
- Βιντεο – παρουσίαση της εξέγερσης
- Δραστηριότητες δημιουργικής έκφρασης
- Ελεύθερη ζωγραφική με θέμα : 17 Νοέμβρη 1973
- Ομαδικό κολλάζ : τα κάγκελα, η πύλη, οι φοιτητές, η σημαία, το πανό
http://blogs.sch.gr/nipchoras/2013/02/10/17-%ce%bd%ce%bf%ce%ad%ce%bc%ce%b2%cf%81%ce%b7/
- Το Πολυτεχνείο Ζει
Τι άλλο ζει μέσα μας;
Πατώντας πάνω σε ένα μονοπάτι συνθέτουμε την μαργαρίτα μας …Στα πέταλα της γραμμένες οι αξίες που νομίζουμε ότι οι εξεγερμένοι του Πολυτεχνείου αγωνίστηκαν για ΝΑ ΥΠΆΡΧΟΥΝ και να ζουν μέσα μας και γύρω μας…
Η αγάπη, η χαρά, η ελευθερία, η συντροφικότητα, η φιλία, η δημοκρατία, η αλληλεγγύη, η ισότητα, η δικαιοσύνη, η ανθρωπιά, η ειρήνη…. Η
Η ιδέα από το: http://10onipiagogioher.blogspot.gr/2011/11/blog-post_17.html
- Τραγούδι
« Εκείνη τη βραδιά »
Εκείνη τη βραδιά που μπήκαν στη σειρά
Πιασμένα χέρι χέρι τα παιδιά
Δεν κράταγαν φωτιά , τουφέκια και σπαθιά
Τραγούδια λέγαν για τη λευτεριά
Εκείνη τη βραδιά πεθάναν τα παιδιά
φωνάζοντας θα ΄ρθεί η λευτεριά
θα ΄ρθεί και τότε πια στον τόπο μας ξανά
η δημοκρατία θα κυβερνά
- Ποίημα : «Πολυτεχνείο » , Γ. Κρόκος
- Ιστορία: Καλογεράκη, Μ. (2005). «Μαμά, τι Έγινε στο Πολυτεχνείο; » Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα
Λίγα γαρύφαλλα στο μνημείο…
- Δραστηριότητες ανάγνωσης και γραφής
- Παιχνίδι με καρτέλες λέξεων
Οι καρτέλες που ακολουθούν μπορούν να χρησιμεύσουν ως παιχνίδι ανάγνωσης
Μπορούν να χρησιμοποιηθούν επίσης για την εκτέλεση ασκήσεων γραφής στα φύλλα εργασίας που ακολουθούν
- Φύλλα Εργασίας
Οι ιδέες των φύλλων εργασίας εδώ: http://e-children.blogspot.gr/2012/11/blog-post_5587.html
Η ιδέα στο σύνδεσμο: http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr
- Δημοκρατία – Δικτατορία
Τα γεγονότα της εξέγερσης στο Πολυτεχνείο το 1973 μπορούν να αποτελέσουν βασική αφορμή για αναφορά στο δημοκρατικό πολίτευμα, τις ιστορικές του καταβολές, τη σημερινή πραγματικότητα, τη σύγκρισή του με άλλα πολιτεύματα.
Τα γεγονότα πρέπει να προσεγγιστούν στην ιστορική τους διάσταση και στην πολιτική τους σημασία: να αναφερθεί ότι οι δικτάτορες κατέλαβαν την εξουσία χωρίς να έχουν ψηφιστεί από το λαό καταργώντας τους ψηφισμένους εκπροσώπους του, να αναφερθούν οι απαγορεύσεις και η κατάλυση βασικών δικαιωμάτων των πολιτών, οι φυλακίσεις όσων διατύπωναν αντίθετη άποψη. Να συζητηθούν συγκριτικά τα χαρακτηριστικά των δύο πολιτευμάτων (δικτατορία – δημοκρατία) και να επιχειρηματολογήσουν τα παιδιά σχετικά με τις προτιμήσεις τους. Η συζήτηση σχετικά με τα διαφορετικά χαρακτηριστικά των δύο τύπων πολιτεύματος με παράλληλες αναφορές στον τρόπο λειτουργίας της τάξης και στις σχετικές εμπειρίες των παιδιών από τη σχολική καιοικογενειακή ζωή (Πώς λαμβάνονται οι αποφάσεις, Ποιος είναι αρχηγός, κλπ.) υποβοηθούν την ίδια τη συζήτηση και κάνουν περισσότερο κατανοητά τα χαρακτηριστικά των δύο πολιτευμάτων.
Αναφορές στη συνδικαλιστική δράση, στις μορφές διατύπωσης αιτημάτων στη δημοκρατία μπορούν να συζητηθούν και να προσεγγιστούν μέσω του θεατρικού παιχνιδιού. Έτσι, όροι όπως δικτατορία,δικτάτορας, βασιλιάς, δημοκρατία, πρόεδρος, πρωθυπουργός, υπουργός, Βουλή,βουλευτής, κόμμα, νομάρχης, δήμαρχος, νόμος, συμβούλιο μπορούν να συζητηθούν με τα παιδιά και να συνδεθούν με τα πρόσωπα της επικαιρότητας.
Δραστηριότητες
- Συζήτηση αφόρμησης: Τι νομίζετε ότι είναι Δημοκρατία;
Καταγράφουμε τις ιδέες των παιδιών.
Η ιδέα στο σύνδεσμο:
http://pitsina-crafts.blogspot.gr/2011/11/blog-post_14.html
- Φωτογραφικό υλικό από Δημοκρατία / Δικτατορία
- Παρατήρηση των εικόνων, συζήτηση με αναφορά στις κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες που επικρατούν στα δύο διαφορετικά καθεστώτα.
- Ομαδοποίηση των εικόνων
- Δραματοποίηση των στιγμιότυπων που απεικονίζονται
- Κατασκευή ατομικών κολάζ χρησιμοποιώντας τις ακόλουθες εικόνες…
Η ιδέα στο σύνδεσμο: http://pro-sxolika.blogspot.gr/2012/11/17-1974.html
- Συγκριτικός πίνακας καταγραφής: Τι είναι δικτατορία;
- Λογοτεχνικά κείμενα για ανάγνωση και επεξεργασία:
1.Φακίνου Ευγ. “Το μεγάλο ταξίδι του Μελένιου”, εκδ Καστανιώτη
Θα βρείτε την αφήγηση και τα τραγούδια μελοποιημένα από το Γιάννη Μαρκόπουλο στους ακόλουθους συνδέσμους:
Το μεγάλο ταξίδι του Μελένιου
τα τραγούδια
http://www.youtube.com/watch?v=VPxfa_wG04c 1ο
http://www.youtube.com/watch?v=gWOL8s84bd8 2ο http://www.youtube.com/watch?v=Vy_tkTbB2Rk 3ο http://www.youtube.com/watch?v=NnQ6qFTqpns 4ο
Η αφήγηση : http://www.youtube.com/watch?v=ALGE8HQ2qEw
- Μεταφορά της ιστορίας σε κουκλοθεατρική παράσταση με τα ντενεκεδάκια από τα παιδιά με τη συμμετοχή του νηπιαγωγού.
- Δραματοποίηση της ιστορίας με τη χρήση πλαστικοποιημένων καρτελών με τους ήρωες
Η ιδέα στο σύνδεσμο: http://pro-sxolika.blogspot.gr/2012/11/17-1974.html
- Αρμενιάκου, Κ. (2007) «Η Κυρά-(ημοκρατία » Αθήνα, Κέδρος
- Δραματοποίηση της ιστορίας με τη χρήση των καρτελών:
- Συμπλήρωση Φύλλου εργασίας
Η ιδέα στο σύνδεσμο: http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr
- Εξαιρετική ιδέα για επεξεργασία της ιστορίας και ομαδικό κολλάζ στο σύνδεσμο:
- Αινίγματα για τα πολιτεύματα
http://pitsina-crafts.blogspot.gr/2011/11/blog-post_14.html
- Φύλλα εργασίας
΄Ασκηση γραφής
Άσκηση γραφής με βάση το ποίημα από το βιβλίο της Εύης Τσιτιρίδου-Χριστοφορίδου “Εδώ Προνήπιο!”, εκδ Παπαδόπουλος.
Άσκηση κατάταξης
Δραστηριότητα βασισμένη σε ιδέα της : http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr
- Η “Δημοκρατία” σήμερα…
Πολύ ενδιαφέρουσα δραστηριότητα σύνδεσης του χτες με το σήμερα
- Παρατηρούμε τις γελοιογραφίες και συζητάμε το περιεχόμενό τους;
Τι συμβαίνει με τη δημοκρατία μας σήμερα; Ποια στοιχεία μας δίνει ο σκιτσογράφος;
- Ελεύθερη ατομική ζωγραφική με θέμα: Η “Δημοκρατία” σήμερα…
Η ζωή μας σήμερα…
η λύση ΠΑΛΙ!
http://pro-sxolika.blogspot.gr/2012/11/17-1974.html
- Τραγούδι: Η μέρα εκείνη δε θ΄αργήσει Μ. Λοίζος
http://www.youtube.com/watch?v=QVflukHGRp0
ü « Η πολιτεία που θέλω να ζω »
Προτείνουμε στα παιδιά να φανταστούν μια πολιτεία όπου θα θέλαμε να ζούμε. Καταγράφουμε τις προτάσεις τους. Στη συνέχει; Τους προτείνουμε να ζωγραφίσουν την πολιτει που θα ήθελαν να ζουν.
Η ιδέα είναι από το σύνδεσμο: http://megalipoliteiamikrwn.blogspot.gr/2011/11/blog-post_15.html
- Τέχνη και Ελευθερία
« Η δολοφονία της Ελευθερίας »
Πίνακας ζωγραφικής του ζωγράφου Γαΐτη
- Παρατήρηση του πίνακα, αναζήτηση συμβολισμών, στοιχεία που χαρακτηρίζουν τα « ανθρωπάκια » του.
- Συζήτηση: Ποιους παριστάνουν οι ένοπολοι; Τι συμβολίζει το περιστέρι; Ποιες είναι οι αντίπαλες ιδέες; Πώς τις εκφράζει ο ζωγράφος ;
- Παιχνίδι παντομίμας: Αναπαριστούμε με το δικό μας τρόπο και με το σώμα μας τις ιδέες της κίνησης/ ακινησίας, ανεξαρτησίας/ υποταγής, ομοιομορφίας/ διαφορετικότητας, παθητικότητας / δράσης
- Παρακολουθούμε το φιλμάκι Χρωματοϊστορίες σχετικά με τη ζωγραφική του ΓαΪτη στο σύνδεσμο http://www.youtube.com/watch?v=sSy_ku818kc
Περισσότερες προτάσεις επεξεργασίας στο σύνδεσμο: http://pythagoreionip.blogspot.gr/2012/11/blog-post_4986.html
- Τραγούδια
1.Τα παιδιά ζωγραφίζουν στον τοίχο , Τσανακλίδου – Χατζηνάσιος
http://www.youtube.com/watch?v=z-GLf7_Nkzg
- Ακούμε το τραγούδι και το τραγουδάμε όλοι μαζί.
- Συνθέτουμε μια εικονοϊστορία με τους στίχους του τραγουδιού.
http://hartaetoi.files.wordpress.com/2012/11/ds_03201.jpg
- Ομαδική ζωγραφική και κολλάζ
http://edonipiagogeio.blogspot.gr/2012/11/blog-post_783.html
- Η συνέλευση των ποντικών, Χ. και Π. Κατσιμήχας
http://www.youtube.com/watch?v=QPgig3TTPkk&feature=share
Ακρόαση του τραγουδιού – Δραματοποίηση
- Ένα το χελιδόνι, Οδ. Ελύτης – Μ. Θεοδωράκης
Πρόταση διδασκαλίας στο σύνδεσμο:
http://pythagoreionip.blogspot.gr/2012/11/blog-post_13.html
Last modified: 7 Νοεμβρίου 2016