Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΜΑΣ… ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
1. Πλαίσιο πάλης
Στα πλαίσια της αντιλαϊκής θύελλας που δέχονται όλοι οι εργαζόμενοι, σίγουρα η Εκπαίδευση δε θα μπορούσε να αποτελεί όαση, πόσο μάλλον η Π.Α. που διαχρονικά παραμελείται. Από το 2006, που καθιερώθηκε η μονοετής υποχρεωτική Π.Α., ως σήμερα η απόφαση αυτή έχει μείνει στα χαρτιά. Στην ουσία μπήκαν τα νήπια στα Νηπιαγωγεία, κι όχι όλα γιατί πολλά απ’ αυτά γεμίζουν τις αίθουσες των ιδιωτικών νηπιαγωγείων, και βγήκαν σχεδόν όλα τα προνήπια, τα οποία έγιναν βορρά των ιδιωτών. Ταυτόχρονα η υποδομή παραμένει πολύ πίσω από τις πραγματικές ανάγκες και σε πολλές περιπτώσεις είναι υποτυπώδης.
Αυτοί που τσακίζουν τη ζωή μας, Ε.Ε.- Τρόικα και κυβερνήσεις και όσοι σε πολιτικό και συνδικαλιστικό επίπεδο τους στηρίζουν ή και τους ανέχονται, για να εξασφαλίσουν την κερδοφορία και την ανταγωνιστικότητα του κεφαλαίου, δε θα μπορούσαν να ενδιαφέρονται για την Αγωγή και τη Μόρφωση των παιδιών μας. Αντίθετα προωθούν αλλαγές που κάνουν τη δημόσια εκπαίδευση φτηνή για το κράτος, ακριβή για τη λαϊκή οικογένεια, κερδοφόρα για τις επιχειρήσεις και αντικαθιστούν τη μόρφωση με φτηνές ληξιπρόθεσμες δεξιότητες, για να γίνουν αύριο τα παιδιά μας φτηνό ευέλικτο εργατικό δυναμικό χωρίς απαιτήσεις για να εξασφαλιστεί η κερδοφορία και η ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων την περίοδο της καπιταλιστικής κρίσης και μετά απ΄ αυτήν.
Στην κατεύθυνση αυτή προωθούνται αλλαγές στην Π.Α., το “νέο” Νηπιαγωγείο, που συνδέονται με τις γενικότερες αλλαγές στην εκπαίδευση, συνδέονται με το νέο σχολείο της αγοράς, της ημιμάθειας και της διαφοροποίησης όπου θα αλωνίζουν οι επιχειρήσεις. Στα πλαίσια αυτών των αλλαγών η Π.Α. τείνει να χάσει το ρόλο της Αγωγής και να σχολειοποιηθεί-εντατικοποιηθεί πλήρως με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ψυχοσωματική και κοινωνική ανάπτυξη του νηπίου αλλά και τα εργασιακά δικαιώματα των νηπιαγωγών. Επιπλέον γίνεται στροφή στις δεξιότητες αντί για γνώση και στην αλόγιστη χρήση των Η/Υ παρά τις επιστημονικές ενστάσεις που υπάρχουν για την πλατιά χρήση τους στην ηλικία αυτή.
Με εργαλείο την αξιολόγηση (αλλά και όλο το αντιδραστικό νομοθετικό τους οπλοστάσιο, πειθαρχικό, Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα…):
- Θα επιταχύνουν τις αντιδραστικές αλλαγές στην Π.Α. με το “νέο” νηπιαγωγείο.
- Θα κατηγοριοποιήσουν νηπιαγωγεία, νηπιαγωγούς και προνήπια-νήπια.
- Θα τσακίσουν τα εργασιακά δικαιώματα των νηπιαγωγών και θα κάνουν απολύσεις.
Η κατάσταση στην Π.Α. μπορεί να κωδικοποιηθεί στα παρακάτω::
- Ø Πάνω από 60.000 προνήπια και πολλά νήπια βρίσκονται έξω από τη δημόσια Π.Α. Παρά την καπιταλιστική κρίση και τη μείωση των μαθητών Δημοτικού, Γυμνασίου, Λυκείου στα ιδιωτικά σχολεία, πολλοί γονείς που έχουν νήπια και προνήπια είναι αναγκασμένοι να πηγαίνουν τα παιδιά τους στα ιδιωτικά για να μπορούν να δουλεύουν ή να βγουν προς αναζήτηση δουλειάς.
- Ø Δε γίνεται καμία προσπάθεια από τις κυβερνήσεις, το ΥΠΔΒΜΘ και τους δήμους για εξασφάλιση χώρων ή κτηρίων για στέγαση Νηπιαγωγείων ή τμημάτων τους, ώστε να καλυτερέψει η κατάσταση.
- Ø Προωθούν το Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΑΕΠ) και στο Νηπιαγωγείο, δηλ. το “νέο” νηπιαγωγείο, με ωράριο 8 π.μ. – 2 μ.μ. για όλα τα νήπια, αρχής γενομένης από τα κλασικά Νηπιαγωγεία και περιεχόμενο βασισμένο στο νέο αναλυτικό πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου. Κάτι τέτοιο εντατικοποιεί-σχολειοποιεί πλήρως το Νηπιαγωγείο και εγκυμονεί περαιτέρω κινδύνους για το ωράριο των Νηπιαγωγών, που, με βάση την πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση, θα καθοριστεί με Υπουργική Απόφαση “…κατά τον ίδιο τρόπο με κείνο των δασκάλων”.
- Ø Η παραβίαση των εργασιακών δικαιωμάτων των Νηπιαγωγών και η υποβάθμιση της δουλειάς τους είναι συνεχής: Το ωράριο των νηπιαγωγών θα θεσμοθετηθεί αυξημένο, με βάση τις κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ, αν εφαρμοστεί το ΕΑΕΠ και στα Νηπιαγωγεία και με δεδομένη την αύξηση του ωραρίου στο δημόσιο και στους παιδικούς σταθμούς των ΟΤΑ από 2,5 ως 10 ώρες. Αυξάνει η πίεση για εφαρμογή της πρωινής ζώνης 7 – 8 π.μ.. Εντατικοποίηση της δουλειάς της Νηπιαγωγού, λόγω παραπέρα σχολειοποίησης-εντατικοποίησης της Π.Α., στην οποία θα συμβάλλει και το νέο αναλυτικό πρόγραμμα (με βάση το οποίο π.χ. σε 8 πεδία προτείνονται 160 δράσεις!) και “προτάσεις” για εισαγωγή βιβλίων στα Νηπιαγωγεία. Υποβάθμιση της υποδομής. Κτηριακός μεσαίωνας! Τεράστια έλλειψη εκπαιδευτικού υλικού. Μεγάλη μείωση λειτουργικών δαπανών που αντανακλάται στην Π.Α. Ο κατάλογος είναι μακρύς.
- Ø Άμεση κι έμμεση πίεση Σχολικών Συμβούλων και Διοικήσεων για εγγραφή πέρα των 25 Νηπίων, σε κλασικά και ολοήμερα τμήματα, και πολλές φορές ωμή παρέμβαση για απορρόφηση παιδιών ημετέρων.
Καταδικάζουμε τη γενικότερη αντιλαϊκή αντιεκπαιδευτική πολιτική, που υποβαθμίζει παραπέρα και την Π.Α. και απαιτούμε:
¨ Όχι στη σχολειοποίηση-εντατικοποίηση της Π.Α. Όχι στο “νέο” νηπιαγωγείο. Θέλουμε Π.Α. που να απαντά ολοκληρωμένα στην ψυχοσωματική και νοητική ανάπτυξη των παιδιών αυτής της ηλικίας καθώς και στην κοινωνικοποίησή τους. Καθιέρωση ενιαίας αποκλειστικά δημόσιας και δωρεάν Δίχρονης Υποχρεωτικής Προσχολικής Αγωγής για όλα τα παιδιά, στα Δημόσια Νηπιαγωγεία, με την αποκλειστική εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας. Όχι στην αποκέντρωση Παιδείας, Υγείας, Πρόνοιας – κατάργηση των νόμων 2218 και 2240 και του Καλλικράτη. Απαγόρευση κάθε επιχειρηματικής δράσης στον ευαίσθητο χώρο της Π.Α. και σε όλη την εκπαίδευση. Ενιαίο 12χρονο βασικό υποχρεωτικό σχολείο για όλα τα παιδιά. Δημόσιες επαγγελματικές σχολές μετά το 12χρονο. Ενιαία ανώτατη εκπαίδευση.
¨ Άμεση εξασφάλιση της αναγκαίας κατάλληλης υποδομής για την Π.Α. σε κτηριακό, παιδαγωγικό, εποπτικό και υλικοτεχνικό επίπεδο. Ούτε ένα ευρώ από την τσέπη των γονιών και των νηπιαγωγών για τη λειτουργία του δημόσιου Νηπιαγωγείου.
¨ Νομοθετική κατοχύρωση του ωραρίου της/του Νηπιαγωγού με βάση το αίτημα: Εξίσωση του ωραρίου όλων των εκπαιδευτικών Π.Ε. με το ωράριο των εκπαιδευτικών της Δ.Ε. Άρα καμία επέκταση του ωραρίου λειτουργίας των Νηπιαγωγείων, πέραν του 8:15΄ π.μ. – 12:15΄ μ.μ. για τα κλασικά και 8:00΄ – 15:45΄ για τα ολοήμερα. Να μην εφαρμοστεί η πρωινή ζώνη 7 π.μ. – 8 π.μ. Να μην εφαρμοστεί το Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα στην Π.Α.
¨ 15 παιδιά ανά τμήμα. Ίδρυση τάξεων ένταξης νηπίων ανά συγκρότημα και όσων ειδικών Νηπιαγωγείων χρειάζονται, για να απορροφηθούν όλα τα νήπια – προνήπια με ειδικές ανάγκες. Κατάργηση του νόμου 4115/13 και του άρθρου 39 που διαλύει τη δημόσια Ειδική Αγωγή.
¨ Πλήρη μόνιμη και σταθερή δουλειά για όλους. Μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων νηπιαγωγών (αναπληρωτών) χωρίς όρους και προϋποθέσεις. Μαζικοί διορισμοί Νηπιαγωγών για την κάλυψη όλων των πραγματικών κενών με μοναδικό κριτήριο το πτυχίο. Κατάργηση του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ. Κατάργηση του θεσμού του αναπληρωτή νηπιαγωγού και κάθε μορφής ελαστικής εργασίας. Διορισμός μόνιμου βοηθητικού προσωπικού (τραπεζοκόμων, καθαριστριών).
¨ Όχι στο νέο σχολείο της αγοράς και της ημιμάθειας. Όχι στο “νέο” νηπιαγωγείο. Καμία αξιολόγηση. Καμία καταγοριοποίηση σχολείων-εκπαιδευτικών-μαθητών. Καμία απόλυση! Μπλοκάρισμα της αξιολόγησης στην πράξη με όρους μαζικού κινήματος (αποφάσεις Γ.Σ., Συλλόγων Εκπαιδευτικών, Συλλόγων Διδασκόντων…).
¨ Κατάργηση του νόμου 4024/2011 για το νέο μισθολόγιο-βαθμολόγιο. Μισθός που να καλύπτει τις σύγχρονες ανάγκες. Πλήρη σύνταξη στα 30 χρόνια δουλειάς ή στα 55 για τη γυναίκα και στα 60 για τον άντρα. Επίδομα Προϊσταμένων Νηπ/γείων ίσο με υποδιευθυντή δημοτικού.
ΑΓΩΝΙΖΟΜΑΣΤΕ ΚΑΙ ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ, ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΤΩΝ ΣΥΓΧΡΟΝΩΝ ΛΑΪΚΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ!]
2. Για την Πανελλαδική Συνάντηση Νηπιαγωγών ( 7/4/2013)
Σε μια περίοδο που τσακίζονται ζωές και δικαιώματα πρέπει να δυναμώσει η ενότητα όλων των εκπαιδευτικών, ανεξάρτητα από κλάδο ή ειδικότητα, ανεξάρτητα από σχέση εργασίας. Πρέπει να γίνεται πράξη κάθε μέρα το σύνθημα «ένας για όλους και όλοι για έναν». Κανείς δεν μπορεί μόνος του να αντιπαλέψει αυτήν την πολιτική.
Οργανωτής της πάλης και του αγώνα πρέπει να γίνουν τα σωματεία μας, με τη μαζική συμμετοχή όλων των μελών τους στην λήψη και την υλοποίηση των αποφάσεων.
Τα ιδιαίτερα προβλήματα του κάθε κλάδου πρέπει να γίνονται αντικείμενο συζήτησης στους τόπους δουλειάς, στα Δ.Σ. και τις Γενικές Συνελεύσεις των Πρωτοβάθμιων σωματείων, στην Ομοσπονδία. Εκεί και μόνο εκεί πρέπει, να λαμβάνονται οι όποιες αποφάσεις για την παραπέρα αγωνιστική δράση και κλιμάκωση. Μόνο με αυτόν τον τρόπο, μπορεί να αναδειχθεί το ιδιαίτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα κάποιος κλάδος και ταυτόχρονα να σφυρηλατείται η ενότητα όλων των εκπαιδευτικών, η συμμαχία τους με τους εργαζόμενους του Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα και τα φτωχά λαϊκά στρώματα που πλήττονται από αυτή την πολιτική. Μόνο με δυνατή λαϊκή συμμαχία και κίνημα μπορεί ο αγώνας σήμερα να γίνει αποτελεσματικός. Άλλωστε, το ίδιο πρόβλημα μπορεί να αντιμετωπίζουν σήμερα και άλλες ειδικότητες ή μπορεί να το αντιμετωπίσουν άμεσα στο μέλλον.
Με βάση τα παραπάνω, το Δ.Σ. του Συλλόγου μας αποφασίζει να στείλει εκπρόσωπό του στην πανελλαδική συνάντηση των νηπιαγωγών, ώστε στη συνέχεια να μεταφέρει στο Δ.Σ. τον προβληματισμό που αναπτύχθηκε στη συνάντηση αυτή και να ενημερώσει τους συναδέλφους. Το Δ.Σ. θα πραγματοποιήσει στη συνέχεια ξεχωριστή συνεδρίαση με θέμα την Προσχολική Αγωγή και τα προβλήματα των συναδέλφων νηπιαγωγών, θα καθορίσει τη δράση του.
Ξεκαθαρίζουμε ότι σαν Δ.Σ. δεν δεχόμαστε κανένα συνδικαλιστικό υποκατάστατο, κανένα συντονιστικό που θα υποκαθιστά, θα καπελώνει τα σωματεία και τις αποφάσεις τους. Κέντρο και πυρήνας του αγώνα δεν μπορεί να είναι άλλος από τα Α/θμια σωματεία.
Μάρτης 2013
Last modified: 6 Απριλίου 2013